Dutch Lawyer in de UAE

Je Nederlandstalige antwoord op al jouw UAE-vragen.


Een auto kopen in de Emiraten om te gebruiken in de Emiraten (niet onze content, maar die van Marc Martens)

maandag 10 oktober 2022 10:57

Geen bericht van ons, maar van Marc Martens (zijn gegevens staan ook in het bericht). Ik heb het even gekopieerd omdat dit voor veel mensen handige informatie is. 
Hoi Dutchies,
Ik zag de laatste tijd met regelmaat mensen advies vragen voor de aanschaf van een tweedehands auto. Als ervaren autoverkoper hier in Dubai hoop ik hierbij een bijdrage te leveren met wat tips & tricks...
Nr.1: GCC of non GCC ( US specs )
GCC of non GCC ( US specs ) Wat is het verschil en hoe kun je dat zien? Advies is om een GCC specs auto te kopen en weg te blijven van, vooral, US specs auto’s. De reden hiervoor is dat simpelweg 99% van deze auto’s geimporteerde schade auto’s zijn opgekocht op Amerikaanse veilingen van verzekeringsmaatschappijen. Veelal met chassis schade en een teruggedraaide km teller. Daarnaast is het praktisch onmogelijk om de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen. Ben je geen expert in auto’s blijf ervan weg. Mocht je toch voor een US specs gaan dan is het juiste aankoop bedrag tussen de 50-75% van een soort gelijke GCC auto. ( afhankelijk van het soort schade en merk auto ) Lexus is trouwens een uitzondering...
Hoe herken je een US specs: Check de fabrieks sticker aan de binnenkant van de deur. Is het in Engels en geen Arabisch en lees je US/USA en geen GSO(GCC ). Ten tweede check de buitenspiegels: is het opschrift Engels? Dan is de kans 95% dat het US specs is. Ten 3e; staat er op de Mulkya ( registratie kaart ) NILL of NONE ipv het engine nummer ( Direct boven het VIN/ CHASSIS nummer ) dan bewijst dit dat deze auto origineel niet uit de UAE komt. En vier... is de snelheidmeter en odometer uitgedrukt in miles ipv km’s ( heel simpel ) 😉
Door heel eenvoudig het chassis nummer in te tikken op Google kun je meestal achterhalen wat de schade was ( inclusief foto’s ) wat de km stand was ten tijde van de veiling ( in miles natuurlijk ).
Ook als je een GCC auto koopt raad ik aan het chassis nummer ff te Googlen. Met regelmaat zie je dat ze van bijv. Emirates Auction komen. Als dealer kocht ik nooit auto’s die ooit geveild waren omdat er altijd wel iets niet helemaal deugde en omdat je meestal dealt met een ‘undercover’ dealer, teruggedraaide km teller of sluimerende mechanische defecten.
Nr.2: Hoe achterhaal je de onderhoudsgeschiedenis van de auto?
Allereerst moet je het onderhoudsboekje raadplegen. Staan alle stempels erin? Zitten er gaten tussen de data? Is er geen boekje en staat het niet in de boordcomputer van de auto dan kan de huidige eigenaar bij de officiële dealer de onderhoudslijst uit laten printen met stempel. Veel mensen laten hun auto na de garantie periode buiten repareren. In dat geval vragen naar de facturen. Alleen olie verversen is GEEN onderhoud! Kan de verkoper geen facturen laten zien dan mag je er vanuit gaan dat er geen onderhoud is gepleegd, ook als hij tegen je zegt dat je het altijd zelf kan checken bij zijn garage. NIET intrappen dus!
Nr.3: Hoe achterhaal je of er een ongeluk is gebeurt met de auto?
Iedereen die ooit een auto heeft verkocht hier in UAE weet dat alle dealers met een ‘paintmeter’ rondlopen om de auto te checken. Dit komt omdat ongelukken in Dubai niet geregistreerd staan in het openbare systeem ( in Abu Dhabi, Sharjah en Ajman overigens wel) plus dat veel ongelukken ook nog eens buiten de verzekering of politie om afgehandeld worden. Koop je een auto, check eerst het chassis nummer hier:
Mocht je twijfels hebben dan kun je bij de RTA een comprehensive test laten doen voor 380 AED. Je krijgt een volledige uitslag over de lak, chassis, gebreken noem maar op. Deze test raad ik je vooral aan als je een SUV wilt aanschaffen.
Een ander hulp middel is de ‘passing test’ : lees altijd de ‘ inspection remarks’! staat er bijv.: bulkhead repair/ radiator frame repair/ chassis repair dan heeft de auto een flinke klap gehad en zou ik adviseren de deal te cancellen ( tenzij je 50% korting krijgt 😉
Nr.4: Hoe herken je een terug gedraaide km teller?
Het gemiddelde aantal gereden km’s in UAE per jaar ligt rond de 15-20K. Koop je een 10 jaar oude auto met maar 60K km dan is dat twijfelachtig maar het kán natuurlijk kloppen. Op de Mulkya staat naast de Exp. Date de Reg. Date ( Dit is de datum wanneer de auto voor het eerst door de huidige eigenaar is geregistreerd of in Dubai zelf ) Is deze datum heel recent, minder dan 1 jaar, vraag dan naar voorgaande passing tests zodat je de kilometers kunt vergelijken. Geen passing tests... erg twijfelachtig dan.... Waarom? Omdat de datum altijd de eerst geregistreerde datum in Dubai is wat betekent dat er ieder jaar een RTA test is gedaan waarin de kilimeters bijgehouden worden. Wanneer de RTA plotseling minder kilometers registreert dan het jaar daarvoor dan springt deze rood op de passing test ( Rollback ) Als RTA niets bijzonders opmerkt dan mag je er vanuit gaan dat de kilometers kloppen. Het probleem is dat de RTA’s in de verschillende Emiraten niet aan elkaar gekoppeld zijn waardoor je makkelijk een auto uit Dubai naar Sharjah registreert om daar eerst de kilometers terug te draaien en vervolgens de auto weer ‘exporteert’ naar Dubai met de ‘nieuwe’ km stand. RTA registreerd deze als een nieuwe registratie en ( dat herken je aan de Reg. Date... ) daardoor wordt de rollback als het ware gemaskeerd.
Daarnaast let goed op de conditie van het stuur, zittingen en de knoppen. Een paar jaar oude auto met slijtageplekken overal alsof het een 10-15 jaar oude auto is moet meteen alarmbellen laten rinkelen. Is het geen rollback dan weet je daarnaast meteen hoe de huidige eigenaar met z’n auto omging, en dat maakt ook en groot verschil. 
Nr.5: Op welke punten moet je de auto checken?
  • Aan de buitenkant: allereerst bekijk elk panel erg goed voor krassen, deukjes en kleur verschillen ( belangrijke aanwijzing dat 1 of meerdere panels zijn overgespoten ) is de lak mat geworden of aan het bladderen dan is het meestal overgespoten en buiten in de volle zon geparkeerd voor lange tijd ( waarschijnlijk altijd... )
  • Check de leeftijd van de banden. Banden ouder dan 4 jaar worden afgekeurd door de RTA. Je kunt het jaar aflezen op de zijkant van de band ( 4 getallen waarvan de laatste 2 het jaar van uitgave aangeven. Bijv. ..20/..18 etc.. ) Is de datum verlopen dan kost je dat al snel minimaal 1000 AED voor een complete set nieuwe banden (merkbanden 2500/4000 AED, en buiten-model merkbanden 8000 AED) Je kunt ook een set oudere banden van het jaar ervoor kopen vanaf 150 AED per band...
  • Kijk onder de motorkap en kijk op en naast het blok voor natte olieplekken. Aan de bovenkant is het meest voorkomende euvel dat de valvecover lekt. Voornamelijk met Europses auto’s... kost 1500/2500 AED om te vervangen met een gebruikt reserve onderdeel. In het algemeen geldt: de motor moet droog zijn. Zie je vocht of olievlekken, denk dan twee keer na.
  • Check de schroeven van de klep en de zijpanelen. Is de lak ervan afgesprongen dan betekent dat het waarschijnlijk is overgespoten en een hele grote kans dat het een ongeluk aan de voorkant heeft gehad. ( al dan niet groot of klein... ) Flink doorvragen bij de verkoper, vraag om foto-bewijs en een accident report. Bij twijfel goed opletten op de remarks van de passing test of laat een comprehensive test doen bij RTA.
  • Aan de binnenkant: Check het plafond, vooral bij Europese auto’s! Door de hitte laat de voering los. Kost je gemiddeld 1000- 1500 AED. Bij VW en AUDI is bijna altijd het zonnescherm kapot of gaat hangen. Kost 2500 AED gemiddeld! Laat je niet gek praten dat het goedkoper kan en anders laat de verkoper het anders maar eerst repareren 😉 vergeet het schuifdak niet te checken natuurlijk. Dit is meteen een algemene tip: zegt de verkoper dat iets goedkoop hersteld kan worden bij Al Jafar op de hoek van de straat? Laat het hem of haar vooral zelf doen. 
  • Heel belangrijk: de airconditioning (AC).  Start de auto en laat hem stationair lopen. Zet de luchtinvoer van BUITEN aan. Je moet direct na 20-30 seconden koelere lucht voelen. Wanneer de lucht niet snel koelt maar wel plotseling tijdens het rijden dan is dit een belangrijk signaal dat de compressor heel zwak is en het kan begeven. Is de lucht warm voor en tijdens het rijden dan is de compressor gewoon stuk. Heb je lauwe lucht voor en tijdens het rijden dan moet waarschijnlijk het gas bijgevult worden. ( Dit zijn indicatoren en in 95% van de gevallen de juiste conclusie! ) kosten gebruikte compressor 750/ 1500 AED. Nieuw 3500/ 5000 AED. Bijvullen is een fractie van de zojuist genoemde kosten. 
Nr.6: De prijs
Na deze ‘speed-cursus how to become a cardealer’ moet je een redelijk goede indruk hebben van de auto die je wil kopen. Vergeet niet dat de aankoop van een auto een emotioneel proces is en vooral als je je droomauto eindelijk gaat kopen. Even die emotionele knop uitzetten, we zijn in de UAE en droomauto’s zijn er in overvloed, ook morgen, volgende week en volgende maand. 
De beste indicator om de juiste prijs te bepalen is Dubizzle. Schakel ‘all cities’ aan. Het valt je op dat er verschillende categorieen verkopers zijn: om te bepalen wat het juiste en maximale bedrag is voor de auto die je koopt kijk naar Dubizzle Pro advertenties: Dat is het maximale, iedere soortgelijke auto ( km’s/ jaar/ garantie/ onderhoud ) die meer kost is per definitie te duur. Dit zijn namelijk particulieren verkopers. Koop je van een private seller lekker afdingen minimaal 10% minder dan Dubizzle Pro. 
Heb je tijdens de inspectie gebreken gevonden dan moet je deze meenemen in de prijs. Doe je dat niet...dan betaal je er uiteindelijk zelf voor. En da’s nou niet echt waar Nederlanders om bekend staan, is het wel? 
Tref je een auto die volledig door de officiële dealer is onderhouden, zonder ongelukken en in een perfecte staat dan dat heeft absoluut een meerwaarde en is het redelijk dat je daarvoor betaalt. 
Als je verder kijkt op de website of bij dealers/ garages dan valt het je op dat deze meer vragen dan Dubizzle Pro. Je betaalt altijd meer bij een dealer en vooral official dealer maar je koopt ook ‘peace-of-mind’, garantie en service. Daarnaast zijn alle vraagprijzen gebaseerd op leningen...In feite verkopen ze geen auto’s maar leningen. 85% van de showroom auto’s worden via een lening verkocht. Money talks... heb je geld dan kun je onderhandelen, geen geld maar toch een auto willen kopen dan heeft de dealer het voor het zeggen; hard maar waar. 
Ten slotte: Wat is de beste auto om te kopen? ( en welke niet )
Best-buy: Toyota en Lexus. Waardevast, onderhouds vriendelijk, AC werkt altijd.
Think again:  Volvo en Jaguar ouder dan 7 jaar tenzij heel goedkoop (Met excuses voor de liefhebbers van deze merken). Altijd olielekken, zwakke AC, heel onderhoudsgevoelig (dus nooit kopen als het onderhoud niet perfect op tijd is gedaan), low reselling value en onderdelen zijn niet goedkoop. Voor Volvo geldt dat de markt in het Midden-Oosten altijd te klein is geweest om de auto’s echt aan te passen aan het klimaat. Voor Jaguar geldt min of meer hetzelfde. 
In het algemeen; haastige spoed is zelden goed, slaap er ’n nacht of twee over en ‘if it’s too good to be true it probably is...
Succes!
Voor info kun je me altijd Whatsappen:
Marc Martens 
+971581171722